09 December, 2010

dia ... MAMA ...

salam satu malaysia ...!!!

mama ... n3 kali ni aku nak bercerita pasal mama ... nama penuh mama adelah Musithoh bt Yob ... ha mcm mana korang nak sebut ... x yah nk pening2 kan kepala ... sebutan dia sama macam mashitah ok .. cuma ejaan je lain ckit ... mama aku sekarang dah pon berumur 55 tahun ... ye 55 tuan2 dan puan2 tapi alhamdulillah masih sihat walafiat ... alhamdulillah ... semoga allah swt akan sentiasa memberikan kesihatan yg baik pada mama, amin ...

ok apa yg aku nak cerita pasal mama ni ... pada aku mama adalah mama yang terbaik utk aku ... eh aku mana ada mak lain ... kalau korang pon mesti korang akan cakap bende yg sama kan ... mak kita adalah yg terbaik utk kita ... haiipp jangan nak jadi anak derhaka ... hahahahha ... ok2 sambung balik sebelom aku melalut lebih2 ...

aku and adik beradik yang lain boleh dikatakan lebih rapat dengan mama dari abah ... walaupon adik aku selalu cakap yg aku ni anak abah ( yes aku mengaku ok ) ... hahaha ... kalau ada masalah or something utk bercerita, kitorang akan refer pada mama ... dia adalah seorang pendengar yg sangat setia ... takkan mengecewakan ... dan yg paling best nya dia akan bagi pendapat @ nasihat yg mmg kena la dengan apa yg dibincangkan ...

sebagai contoh ... dlm bulan julai lepas, aku mmg bermasalah dgn keje aku ... sampai aku amik keputusan drastik balik kg utk tenangkan fikiran ... aku bercerita dengan mama pasal masalah aku ... mama akan selalu bagi nasihat yg sgt berguna ... mama kata "kalau kita susah hati pasai apa sekali pon, banyak2 la berdoa ... jangan tinggai sembahyang ... yang tu yg paling penting ... nak tenangkan hati baca yaasin, 3 qul, baca quran jugak ... sbb itu adalah ubat utk segala penyakit" ... mmg aku sebak bila dengar apa yg mama kata ... tq mama ...

mama dan abe long ...

lagi yang menarik pasal mama adelah dia layan anak2 dia mcm kawan2 ... kitorang boleh main sama2 ... nak borak pasal apa2 pon boleh dengan mama ... dan mama suka tgk citer indonesia ... ko tanya la pasal ALISA ke CINTA & ANUGERAH ke, BAWANG2 tu ke ... mesti dia tau punya ... dia pon suka dengan Fasha Sandha yang dia panggil Fasha Sadhna ... sorry Fasha ... hehehh ...

dia juga adalah peminat Datuk Syarifah Aini ... dari dulu lagi dia mmg minat dengan Datuk Pah ni ... mama jugak suka menyanyi ... heheheh ... utk pengetahuan korang, masa muda2 dulu, sebelum mama kawen dgn abah, mama mmg selalu masuk pertandingan menyanyi ... dan hampir2 jadi artis rakaman ... arwah wan aku mmg sangat sporting ... how i missed him rite now ... al-fatihah utk tok Om, tok Yah, wan yob and wan man ...

mama jugak sangat aktif bersukan .... hhahaha bak kata ayoyo dlm n3 dia ni ... mama mmg juara badminton la ... kalau main dgn dia jgn harap ko nak menang ... ye betul apa yg ayoyo cakap, pakaian rasmi sukan mama adalah pakaian yg sama dipakai hari2 ... t-shirt dgn kain batik dan jugak sliper ... tapi dia mmg pukul habis la ... mmg slalu menang ... slalu kalau cuti je mesti akan main badminton kat depan rumah tu ... kalau petang tu main mmg penat la ... bukan penat sbb main badminton tapi sbb penat gelak ... tapi skang ni mama dah x main sbb lutut dia x brapa sehat ... biasa la kalau umur dah makin banyak kan ...

kalau anak2 nak exam pulak, x kira la exam tu kecik ke besar ke dia akan selalu berpesan macam ni "jawab elok2 ... selawat banyak2 ... dapat soalan tu baca betul2 ... jawab mana yg senang dulu ... insyaallah cukup masa nanti ... jgn jawab kelam kabut ... insyaallah boleh jawab nanti kalau kita dah usaha ..." ... itu mmg pesanan yg selalu mama bagi pada kami anak2 mama ... tenkiu mama ...

satu lagi yg aku puji sikap mama ni bila abah mcm bad mood or marah2 ... dia akan jadi air yg berlawan sifat dengan api itu ... alhamdulillah sbb kalau dia pon sama naik dengan api maka akan berterbangan la segala apa yg ada kat dlm rumah tu ... dan aku masih ingat lagi kata2 salah sorang dari kawan aku masa sekolah menengah dulu .. " best la mak mas ni, macam kawan2 ja .. x macam mak kami .." dan aku bangga ada mama ....

kepada PUAN MUSITHOH bt YOB,
terima kasih utk segala nasihat dan tukjuk ajar yg mama bagi pada kami adik beradik, terima kasih utk semua kasih sayang yg mama bagi pada kami semua anak2 mama ... terima kasih kerana sentiasa ada utk mendengar segala masalah kami ... terima kasih untuk segala2 nya ... terima kasih sebab mama memang mama yg terbaik ...

bak kata afdlin shauki MEMANG TERBAIK DARI LADANG LAH ...
tapi aku ubah ayat dia menjadi ...

MAMA MEMANG TERBAIK UTK KAMI SEMUA ....

I LOVE YOU , MAMA ...


ok lah dulu ...

till then ...

see ya when i see ya ...!!!

0 kata apa?:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Your Photo

About Me

0 people have left comments

Commentors on this Post-