08 December, 2010

abah dan kerjaya beliau ...

salam satu malaysia ...!!!

sebelum ni kan aku penah citer pasal abah yg garang dan tegas kan .... n3 tu kat cni ... kali ni aku nak citer pasal kerja yang abah penah buat sepanjang hidup dia ... dari sumber2 yang boleh dipercayai ... sapa lagi kalau bukan mama aku ... ni la antara kerja yg abah penah buat :

1. pesawah - masa muda2 dulu abah selalu tolong wan man @ ayah abah la kan bersawah ...

2. askar - abah penah join askar dulu ... mama bgtau yg abah penah mengajar budak2 dia (askar jgk la) bawak kete ... kalau pegi test kete 9 dari 10 atauu pon semua mesti lulus sbb abah sangat tegas ... dia sediakan besi kecik yg sangat nipis tapi kalau kena pukul sangat la sakit bisa tersebut ... hahahahah ... salah sikit mmg kena ... bukan nak mendera tapi nk mengajar ... dan alhamdulillah dia berjaya la dengan bdk2 dia tu ...

3. jual buah di pasar malam - abah pon penah jugak buat keje ni ... menjual buah2an di pasar2 malam ... dengan sape aku x ingat tapi ade talian persaudaraan jugak la kata mama ...

4. pemandu teksi - ya abah adelah pemandu teksi satu masa dulu ... PM4662 kot kalau x salah aku la no plat teksi dlu ...

5. jual ikan kat pasar - kerjaya ini pon abah penah buat ... dan aku jugak penah berkecimpung dalam kerja ini jugak ... begitu juga la dengan ayoyo ... dan aku x malu kalau org tanya ayah keje ape ... aku dengan bangga akan cakap jual ikan kat pasar ... dan dari pengalaman ni jgk aku lebih mengenali ikan2 yg ada di pasar ... heheheheh

6. lembu - dan yg paling akhir ataupon sekarang la kan .. abah ada la bela 3-4 ekor lembu ... pastu dia jugak akan beli lembu dengan org lain dan akan sembelih lembu tersebut utk dijual di pekan rabu sungai tiang ... ya tuan2 dan puan2 sungai tiang pon ada pekan rabu yg mana akan berlangsung pada hari rabu sahaja ... maka molekk benarlah nama pekan rabu tu diberi kan ... di samping daging, abah jugak ada buat keje sampingan seperti mengangkut khemah dan peralatan utk kenduri ... angkut baja taik ayam ( kalau ada pesanan dari penduduk kg ) dan jugak mengambil dan menghantar lembu ... boleh dikatakan serba guna jugak la lori abah yg satu tu ... ya ya abah ada lori utk dia bergerak ...

tu je la citer pasal abah dan kerjaya beliau ... hehehehe ... ade lagi ke keje yg abah buat ni ... hmmm kalau ade akan aku hapdet lagi kat n3 ni jgk ...


ok lah dulu ...

till then ...

see ya when i see ya ...!!!

0 kata apa?:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Your Photo

About Me

0 people have left comments

Commentors on this Post-