12 November, 2010

Satu hari sebelum raya ... buat apa..??

salam satu malaysia ..!!!

ari ni aku nak citer pasal aktiviti sehari sebelum raya ... wah ade jugak ke ..?? hehehe mesti la ada kan ... macam family aku kan ramai adik beradik (8 orang x ramai ke.. :p ) setiap orang akan ade la tugas masing2 yang mana setiap org mmg dah tau ape yg nak kena buat ...

kita mulakan dengan yang paling tua la kan ... kakak sulong aku, kak ina ... dia ni mmg xde keje lain la selain dari masak memasak ... dia la yg selalu buat kueh raya berbalang-balang berjenis-jenis ... aku ..??? tolong makan je la kueh2 tu ... kakak aku ni mmg suka memasak dan memang pandai masak ... boleh kata semua makanan yg dia masak mmg aku suka ... hehehe ko kalau bab makan mmg cepat je kan, lin ... dan mama pon akan rileks skit la kalau masuk bab makanan ni sbb kakak aku kan ade ...

ok dah dah la kan pasal akak aku tu ... yg kedua nye kakak aku no dua, kak ija ... dia ni pulak ade lah orang yang incharge bahagian kemas mengemas rumah ... dia ada assistant dia sendiri ... sape lagi kalau bukan adik bongsu aku @ adik kesayangan dia la kan ... si kimi tu la sape lagi ... dia akan kemas semua barang kat rumah tu sampai kadang2 ade la nanti abah or mama cari barang x jumpa ... haa sampai mcm tu skali ok ... dia ni kan satu lagi perangai dia, kalau dia rasa x mau dah bende tu sbb dah nampak uzur atau mmg dah teruk sangat mmg dia akan buang je bende tu x kira la almari ke baju ke ... itu mmg perangai dia yg aku perasan la ... dan abah aku plak jenis sayangkan barang ... then kakak aku ni akan bebel la ... hahahah kena kan dua org ni ... sorang suka sorang lagi x suka ... mcm mana tu ...

ok dah la pasal kakak no-2 aku tu ... tempat ketiga jatuh pada abang aku, abg yus ... tetiba ko pakai jatuh2 ni apesal ... tebiat..??? hahaah ... ok abang aku ni selalunya setiap kali raya keje dia adalah ... ape ekk ..??? huhuh jap nak pikir ... keje dia kemas2 kawasan luar rumah ... eh ye ke ... hmmmm adalah jugak ... tapi skang ni dia dah ada dua family kan so gilir2 la dia ...

ok ... aku pulak ... ye la aku kan ank ke-4 ... tugas aku adalah siapkan bahan2 utk bakar lemang ... la betul la .. selalu aku tag team dengan adik aku, Dee ... dia carikan buluh and daun pisang ... aku akan bersihkan buluh dan masukkan daun pisang tu and masukkan beras pulut dlm buluh tu ... then bahagian bakar ni aku pass kat adik aku la kan ... tu la keje aku ... satu lagi keje yg aku sukarela nak buat adalah iron semua baju raya yang akan dipakai oleh seisi rumah ... asal nya keje ni kakak no-2 aku yg buat ... tapi skang ni aku yg take over ...

ok turun pada adik aku lak ... lepas aku mesti lah adik aku kan ... adik aku, Dee ni keje dia banyak jugak la ... selain dari tag team dgn aku pasal lemang tu, dia akan bersih2 kawasan rumah jugak ... pastu kait buah kelapa@nyoq and bawak ke kedai utk dimesin ... pastu dia jugak yang buat pelita buluh (kalau dia rajin la) ...

dah tu turun lagi pada adik aku yg no-2 ... si ayoyo la ... dia ni keje dia tetiap tahun pasang pelita ... minyak and pelita semua dia yang setelkan ... kemas2 jgk la dlm rumah tu kalau diperlukan tenaga beliau ... tapi adik aku ni rajin kalau bab2 menyimpan kat dapur tu ... mana tak rajin nyer... sebelum tdo dapur mcm bersepah sikit la kan ... pastu bila bangun tdo, dah clean & clear .... dia la yang kerjakan ... satu lagi tugas dia, basuh baju ... selalu nya dia akan basuh baju waktu malam la ... hmmm .... tu je kot ...

ni turun lagi pada adik bawah ayoyo ni ... hanis ... selalu nya keje dia bersihkan tingkap (tapi selalu ngelat :p ) ... hahah ... dia jugak kadang tu jadi penolong kakak sulong aku utk buat kueh raya ni ... adik aku yg ni pulak kalau bab masak mmg dia suka ... kira mcm turun perangai kakak sulong aku la ... kalau tinggal dia sorang kat rumah x yah risau la ... ade la benda dia akan masak ... dan boleh tahan sedap ok ...

ok dah sampai masa pada adik bongsu aku ... kimi ... tadi aku ade mention kan dia ni penolong kakak aku yg no-2 ... selalu nya kakak aku akan suruh dia buat keje , ikut je dia ... kalau aku yg suruh ... x jalan pon ... selain dari jadi penolong kakak aku tu, dia jugak selalu je kena gi kedai kalau ade barang2 x cukup utk masak ... rempah ke, gula ke, tepung ke ... dia la akan ke kedai ... sampai 5-6 kali jugak la dia akan melawat kedai tu ...

haaa tu la dia kisah aku adik beradik satu hari sebelum raya .... alhamdulillah la ... bila anak2 dah makin besar ni, makin kurang la keje mama aku tu ... rileks la sikit dia ... tapi abah tetap bz ...

ok lah dulu yee ...

till then ...

see ya when i see ya ...!!!!!

0 kata apa?:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Your Photo

About Me

0 people have left comments

Commentors on this Post-