25 November, 2010

Al- kisah dongeng nyer ...

salam satu malaysia ...!!!

tetiba aku nak buat n3 pasal cerita dongeng ... ni semua gara2 dengarkan HotFM AM crew semalam la ni ... si FBI dgn Kieran tgh bincangkan pasal topik ni ... cerita dongeng ... banyak ke cerita dongeng ...?? rasanya kalau tanya anak2 zaman sekarang ni mungkin ada yang x penah dengar langsung pasal cerita2 dongeng ni kan ... ok jom kita kupas ckit pasal citer yg aku tau dari sudut pemahaman aku la ...

bawang merah bawang putih - kisah dua beradik yang berkongsi ayah tetapi berlainan ibu, putih dan merah ... aku pon naik konfius sape yg baik sape yg jahat ... kalau ikut pemahaman aku putih baik tapi diorg ckp merah yg baik ... hmmm ... versii indon plak putih baik ...

sang kelembai
- mempunyai kuasa yg boleh sumpah orang jadi batu ... kalau tgk dlm siti kelembai kat tv9 tu bila dia marah seseorang, org tu akan dpt penyakit ganjil ... and kalau marah tahap over tu mmg jadi batu la ... aku suka tgk siti kelembai ... kelakar ...

batu belah batu bertangkup - kisah ibu yg kempunan nak makan telur tembakul ... merajuk dan lari masuk dlm batu belah batu bertangkup ... betul kan ...

si tanggang - anak yang x mengenang jasa dan budi ibu dan x ngaku ibu tu ibu dia ... si ibu berdoa sbb sedih sngat ... dan tanggang telah menjadi batu dari doa si ibu ... bukan jadi peti sejuk atau pon mesin basuh ye ...

pak pandir - seorang yg lurus bendul ... ada isteri nama mak andeh ... aku x pasti sangat kisah dia mcm mana ... sbb byk versi ...

ni pulak kisah2 dongeng versi omputeh punya ... malas plak nak kupas so aku just list kan je ok ... heheheh .... snow white, cinderella, aladdin, alice in wonderland, rapunzel, beauty and the beast, hansel & gretel, the little mermaid, peter pan dan banyak la lagi kisah lain ...


ok lah dulu ...

till then ...

see ya when i see ya ...!!!

0 kata apa?:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Your Photo

About Me

0 people have left comments

Commentors on this Post-