10 February, 2012

Dah balik!

Assalamualaikum ...!!!

welcome home to my dear housemate, cik arda ... ye dia admitted kat HKL last week sampai la semalam ... jangkitan pada buah pinggang katanyer ... uishhh secary kan bunyik tu ... mmg secary pon ...

L-R: cik yuk & cik arda
It's good to have you back!

pastu bila dia balik semalam dia bgtau doktor ckp dia kurang sel darah merah @ anemia (kan arda kan) ... maka pagi ni aku pon google la pasal penyakit ni ... adeh bila baca tanda2 tu rasa mcm semua tu ada je kat aku ... jom aku share sikit dgn korang pasal penyakit ni:

**info semua aku amik dari Google je**

Gejala kurang darah :
  • pucat (wajah atau bibir yang pucat)
  • Lemah
  • Mudah Letih dan lesu
  • Lemas
  • Mata berkunang-kunang
  • Pusing
  • Mudah mengantuk
  • Cepat lelah saat bekerja
boleh kata semua tu ada kat aku jugak ... @.@ ... ok jom tgk makanan apa pulak yg perlu utk penyakit ni :

  1. Sayuran (bayam, kangkung, kacang panjang)
  2. Kacang-kacangan seperti : kacang tanah, kacang hijau, buncis, tauhu, tempe, kacang merah dan kacang polong.
  3. Biji – bijian (gandum, padi – padian yang berupa makanan jadi seperti : roti, bubur)
  4. Protein - terutama daging yang berwarna merah, telur, daging ayam, daging itik, ikan laut dan ikan air tawar.
  5. Buah – buahan seperti : betik, jeruk, pisang.
gambar dari google.

maka lepas ni kena la makan makanan2 yg seperti dia atas ni ... sbb aku ada semua yg di sebut kat gejala/tanda anemia tu ... huhuhuhu ...


ok lah dulu ...

sampai jumpa lagi ..!!!

0 kata apa?:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Your Photo

About Me

0 people have left comments

Commentors on this Post-